Lubaczowscy policjanci apelują o ostrożność podczas internetowych zakupów
Tylko wczoraj, lubaczowscy funkcjonariusze otrzymali trzy zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Oszukani mieszkańcy powiatu stracili łącznie kilkaset złotych, a w jednym przypadku, doszło do zaciągnięcia pożyczki na dane pokrzywdzonej. Apelujemy o ostrożność!
Lubaczowscy policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność podczas zakupów w sieci i w kontaktach z nieznajomymi w internecie. Wczoraj, funkcjonariusze otrzymali trzy zgłoszenia dotyczące różnych form oszustw internetowych.
Pierwszy z pokrzywdzonych, 47-letni mieszkaniec powiatu lubaczowskiego, został oszukany podczas zakupów internetowych. Mężczyzna wpłacił sprzedającemu blisko 500 złotych, za towar, ktorego nie otrzymał.
W kolejnym przypadku 57-letnia kobieta zamówiła towar o podobnej wartości. Gdy przesyłka dotarła, w środku znajdowało się jedynie puste pudełko.
Z kolei 23-latka padła ofiarą innego rodzaju oszustwa, tym razem przestępcy, pod pretekstem zakupu wystawionego przez nią przedmiotu, nakłonili kobietę do kliknięcia w fałszywy link. W ten sposób uzyskali dostęp do jej konta bankowego i zaciągnęli pożyczkę na jej dane.
Funkcjonariusze, prowadzą w tych sprawach postępowania, które mają na celu ustalenie sprawców przestępstw.
Jak chronić się przed oszustwami internetowymi?
Podczas zakupów online:
- Kupuj tylko od sprawdzonych sprzedawców, sprawdzaj opinie, dane kontaktowe, numer NIP i regulamin sklepu.
- Unikaj ofert, które wydają się „zbyt atrakcyjne”, by były prawdziwe.
- Nie klikaj w podejrzane linki przesyłane w wiadomościach SMS lub przez komunikatory.
- Wybieraj bezpieczne formy płatności, najlepiej za pobraniem lub przez znane systemy płatnicze.
- Zachowuj potwierdzenia przelewów i korespondencję ze sprzedawcą.
Jak chronić swoje konto bankowe:
- Nigdy nie podawaj loginów, haseł, numerów kart czy kodów BLIK osobom trzecim.
- Nie loguj się na konto bankowe przez linki przesyłane w wiadomościach e-mail, SMS lub przez komunikatory.
- Regularnie zmieniaj hasła i włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA).
- Sprawdzaj historię transakcji, reaguj natychmiast, jeśli zauważysz coś podejrzanego.
Pamiętajmy:
Policja nigdy nie prosi o pieniądze, dane logowania ani kody BLIK. Jeśli masz wątpliwości, przerwij rozmowę lub kontakt i skonsultuj się z policją pod numerem 112.
Twoja ostrożność to najlepsza ochrona przed oszustami!